10 May 2009

Tugas Pengurusan

Salam pengakap,...Berbalik dengan 'khabar' mengenai kawan yang akan berpindah sekolah dalam 'post' yang lepas, dengan cepat 'khabar' tu tersebar dalam kalangan budak-budak pengakap. Setiap hari ada saje budak-budak yang datang bertanya tentang berita tu. Kawan katakan pada mereka yang kawan belum pasti lagi, tunggu dulu keputusan temuduga tu, tapi sebenarnya kalau berjaya, tawaran tu adalah biasiswa untuk belajar secara 'part time' bermaksud kawan masih lagi ada di sekolah.

Pada 25 April, kawan turut serta mengikuti kontinjen husel seramai 87 orang (ahli+pemimpin) ke majlis penutup sambutan 100 tahun PPM di Stadium Negara. Bagi ahli 52husel, kawan bawa budak-budak tingkan 3 sebab prorgam tu pendek saja, tak mengganggu mereka buat persediaan PMR. Dalam majlis tu kawan berpeluang berjumpa kawan-kawan lama bertugas satu sekolah; En Chayed Basirun (DC Kajang), En Amir Hamzah Aman (Jurulatih Kebangsaan) dan En Nordin Rasidi (PLD Kajang). En Chayed sama bertugas dengan kawan semasa kawan 'posting' di SMK Taman Seraya, Ampang, manakala En Amir Hamzah pula sama-sama membuka SMK Bandar Baru Batang Kali, dan En Nordin kawan semasa belajar di MPSAH (tahun 86-88).

Minggu lepas, Tn DC Husel maklumkan kepada kawan bahawa mesyuarat kontinjen Selangor ke Jambori Melaka akan berlangsung di SMK Tabura. Hmm,...sudah tentu pendaftaran, persiapan tempat dan jamuan perlu diuruskan supaya mesyuarat tu berjalan dengan lancar. Tambahan lagi, Tn Hj Ishak Joned (SC) dan Tn Hj Rahmat Jaafar (ASC), Tn Md Arif (ASC) akan hadir dalam majlis tersebut. Sudah tentu persiapan yang sebaik mungkin dibuat kerana pengurusan majlis yang baik akan menjadi petunjuk kepada kesiapsiagaan Husel menganjurkan program dan aktiviti kepengakapan. Syukur, alhamdulillah semuanya berjalan lancar, malahan Tn SC dalam ucapannya berpuas hati dan memaklumkan bahawa PPM Husel telah mulai aktif dan keluar dari 'kepompong' untuk terus cemerlang dalam tahun-tahun mendatang.

Dalam menguruskan persiapan untuk majlis tersebut, kawan nak ucapkan syabas kepada 'helpers' yang berjaya melaksanakan tugas mereka dengan baik, walaupun mereka masih muda (10 orang PM tingkatan 2) dan mereka juga mendapat pengalaman menyaksikan istiadat penyampaian watikah DC dan ADC, dan juga penyampaian manikayu kepada pemimpin-pemimpin yang telah berjaya menamatkan kursus kepimpinan manikayu mereka. Kawan harap pengalaman ini akan menyuntik semangat mereka dalam berpengakap, dan harapan kawan budak-budak tu akan mencapai tahap Pengakap Raja dalam tempoh empat tahun akan datang. Insyaallah...Sekali Pengakap Terus Berpengakap.

No comments: