23 July 2009

Aktiviti dan Program

Salam pengakap, sudah agak lama tak 'update' blog ni, mintak maaf banyak-banyak daripada rakan-rakan yang singgah menziarah. Tidak banyak yang nak dikongsikan dalam 'post' kali ini , aktiviti kepengakapan di 52husel taburascout berjalan seperti biasa. Kebanyakan aktiviti berjalan secara dalaman sahaja, cuma beberapa aktiviti yang dibuat di luar stesen.

Semasa hari pertama cuti penggal, bawa budak-budak pengakap buat kajian di hutan FRIM bagi melengakapkan sebahagian daripada syarat lencana ahli perhutanan. Sepanjang hari di situ, banyak juga aktiviti yang dapat dijalankan; titian kanopi, penjelajahan hutan, mengenal pokok-pokok kayu dan sebagainya. Balik daripada FRIM singgah kedai pengakap di Selayang Mall, budak-budak pengakap tu sakan membeli barang-barang cenderamata pengakap. Pada hari yang sama. dua orang ahli pengakap 52husel taburascout menyertai kontinjen Selangor ke Jambori Melaka Bandaraya Bersejarah . Kedua-duanya lelaki; seorang pengakap remaja dan seorang lagi pengakap muda.

Minggu kedua sekolah dibuka, kawan buat perkhemahan Lencana Maju untuk budak-budak yang telah mendapat Lencana Usaha. Okay jugak lah, bilangannya kecil sahaja , 20 orang (11 lelaki dan 9 perempuan). Sepanjang perkhemahan semua mereka uruskan sendiri daripada memasang khemah, memasak, sentri dan sebagainya. Kawan cuma memantau dan mengajar perkara-perkara yang mereka tak biasa seperti Organisasi Pengakap Daerah dan Malaysia.

Dan, yang terbaru (minggu lepas) bawa budak-budak pengakap menyertai Kempori Gombak 2009 di Kem Templer. Hanya beberapa buah sekolah daripada Husel dijemput termasuk SMK Tabura. Seramai 17 orang PM (10L+7P) telah menyertai kempori tersebut dengan jayanya. Kawan memang suka bawak budak-budak tu pergi kempori sebab banyak kemahiran dan pengalaman yang mereka perolehi. Kawan tengok budak-budak tu pun gembira sebab dapat pergi kempori, sampai semalam mereka masih lagi bercerita sesama sendiri kenangan semasa mereka berkempori. Seperti biasa kawan tumpang gembira apabila melihat mereka gembira, walaupun tidak cukup tidur sepanjang kempori berlangsung....
2010 Jambori Malaysia Ke-12 dan Jambori Selangor di kem Templer...

No comments: