03 February 2009

Aktiviti dan Perjumpaan

Salam, dalam 'posting' kali ini kawan nak berkongsi perkara berkaitan dengan aktiviti dan perjumpaan pasukan PENGAKAP di sekolah. Awal tahun ni, kawan dan buat dua perjumpaan rasmi yang mewajibkan kehadiran pelajar yang telah mendaftar semasa hari pendaftaran unit-unit kokurikulum tempohari. Dalam borang pendaftaran tu senarai ahli-ahli baru termasuk ahli lama yang tak aktif  memang ramai, tapi bila hari aktiviti berlangsung yang meramaikan perjumpaan tu adalah ahli-ahli yang lama (YANG SETIA), kemana pergi (hilang) ahli yang baru dan yang kurang aktif tu. Maklumat tentang perjumpaan yang kawan beri tu dah jelas lagi nyata diumumkan dalam perhimpunan pagi dan diulang suara untuk semua yang ada. Kadang-kadang nak saja kawan gugurkan nama mereka daripada 52husel sebab mereka tak 'komit' dengan pasukan. Tapi kawan terfikir juga, kalau mereka digugurkan daripada 52husel, ke unit mana pulak mereka nak pergi. Kawan rasa beri lagi peluang kepada mereka untuk menghadirkan diri. Kalau boleh kawan nak lah kehadiran mereka penuh, dan mereka boleh bergerak menjalankan aktiviti berPATROL seperti yang kawan rancangkan.

Tapi kawan 'RESPEK' dengan pengakap muda tingkatan 2, sama ada lelaki atau perempuan, setiap kali terjumpa kawan saja, " Cigku Sabtu ni ada perjumpaan ke...?, apa aktiviti kita nak buat...?" tanya mereka. Bukan seorang atau dua, kadangkala dalam sehari tu jenuh kawan nak jawab. Mungkin sebab mereka bersekolah di sesi petang dan jarang dapat jumpa kawan di sebelah pagi, jadi ada saja peluang mereka pun bertanya. Sebenarnya bukan kawan takde perancangan aktiviti, tapi aktiviti kokurikulum secara rasmi akan bermula selepas kejohanan olahraga sekolah 28 Februari. Tapi tak mengapa, kawan akan tampalkan takwim di papan kenyataan 52husel, supaya mereka tahu dan ternanti-nanti hari untuk aktiviti seperti yang dirancangkan. Mmm...masa kawan tulis 'posting' ni pun ada budak yang datang bertanyakan aktiviti hari Sabtu 7 Februari nanti.

Sabtu nanti, akan diadakan aktiviti 'gotong-royong' menceriakan kawasan sekolah kerana tuan pengarah JPS akan turun ke SMKTBR pada 12 Februari untuk berjumpa dengan pengetua dan guru besar sekolah dalam daerah Gombak dan Hulu Selangor (berjumlah seramai 180 orang). Kawan dan ahli 52husel ditugaskan untuk memastikan kawasan di sekitar pintu pagar utama sehingga ke ruang pameran bersih dan ceria, hmm...beres, "KAMI BUAT SEHABIS BAIK". Kawan yakin dengan budak-budak pengakap 52husel yang RAJIN dan 'KOMITED' dengan tugas yang diberikan. Sabtu ini juga kawan nak minta budak-budak tu buat latihan untuk perbarisan hari sukan/kejohanan olahraga sekolah. Selain itu boleh juga kawan tengok-tengok kehadiran ahli-ahli baru dan uruskan hal-hal berkaitan pendaftaran keahlian termasuk borang-borang baru yang diperkenalkan oleh ibu pejabat untuk pendaftaran secara 'on-line'. Okay...jumpa lagi dalam 'posting ' seterusnya. Wassalam..."Once A Scout, Always A Scout".

No comments: