29 December 2008

Tugasan Pemimpin 52husel

Salam pengakap...
Berjumpa lagi setelah agak lama blog ini tidak di'update'kan. 22 Disember lepas, sekolah kawan telah mengadakan mesyuarat pengurusan tahun 2009 untuk kali pertama. Dalam mesyuarat tersebut ada disertakan buku pengurusan yang dibahagikan kepada 3 unit iaitu kurikulum, hal ehwal murid dan kokurikulum. Sebaik saja buku pengurusan tu diterima, kawan pun membukanya dari satu mukasurat ke mukasurat yang lain, dan tiba saja untuk pengurusan unit pakaian seragam...alangkah terKEZUTnya kawan apabila nama untuk ketua/pemimpin pasukan pengakap telah tertulis nama guru lain...bukan lagi atas nama kawan.

Hmm...apa dah jadi, pelbagai persoalan timbul dalam minda kawan, adakah selama ini kawan tidak menguruskan pasukan dengan baik, tapi...pasukan pengakap telah dipilih sebagai pasukan unit beruniform CEMERLANG tahun 2008. Tak sabar rasanya untuk menunggu taklimat khas daripada PK Kokurikulum pada keesokan hari. Tapi kawan ambil langkah PROAKTIF, sewaktu rehat kawan sempat berbincang dengan beliau dan baru kawan dapat tahu mengapa nama kawan diGUGURkan dari memimpin pasukan pengakap untuk tahun 2009.

Menurut PK Kokurikulum, atas permintaan pengetua, kawan diminta untuk menghadkan penglibatan kawan dalam aktiviti-aktiviti diluar sekolah memandangkan kawan telah pun dilantik sebagai GC. Dan, berdasarkan rekod tahun 2008, kawan banyak terlibat dalam aktiviti diluar sekolah sama ada peringkat daerah, negeri, mahu pun peringkat kebangsaan. Hmm...kawan boleh terima 'reason' tu, memang betul kawan terlibat dalam banyak aktiviti tersebut...tapi penglibatan kawan adalah atas tugas rasmi sebagai seorang guru dan mendapat kelulusan daripada PPD dan kebenaran pentadbiran sekolah dengan surat rasmi lagi.

Dalam perbincangan dengan PK Kokurikulam lagi, kawan memberikan rasional KEPERLUAN kawan untuk bertindak sebagai pemimpin pasukan pengakap; 1) kawan bertindak sebagai Bendahari Kehormat Daerah, dan sekiranya ada aktiviti daerah sudah tentu kawan akan turut serta, dan jika memerlukan penglibatan murid tidak menjadi masalah untuk kawan membawa mereka bersama. 2) perancangan untuk aktiviti tahun 2009 telah pun dirangka dan ianya merupakan lanjutan aktiviti tahun 2008, adalah lebih mudah sekiranya kawan yang melaksanakannya. 3) budak-budak pengakap tu pun dah rapat dengan kawan dan mudah untuk pengurusan aktiviti. Keputusan daripada perbincangan tersebut...beliau akan mengusulkan perkara ini kepada pengetua untuk disemak semula, jadi kena tunggu esok juga.Tungguuu...

23 Disember, dalam mesyuarat pengurusan kokurikulum PK Kokurikulum memaklumkan ada perubahan dalam agehan tugas pasukan pengakap, dengan izin pengetua nama kawan dilantik semula sebagai pemimpin pasukan. Hmm...okay lah tu, terima kasih kepada PK Kokurikulum yang telah menerima PERMINTAAN kawan. Dan, timbul satu lagi permintaan oleh guru kelab bolasepak untuk MELAMAR kawan meneruskan tugas sebagai jurulatih pasukan bolasepak memandangkan pasukan sekolah merupakan JUARA BERTAHAN untuk B15 dan B18 tahun 2008. Hmm...kawan diam saja dan biarlah keputusan dibuat oleh pengetua dan pentadbir sekolah.

Berbalik kepada pengurusan pasukan pengakap 52husel, berdasarkan perancangan pentadbiran sekolah pada tahun 2009 aktiviti unit beruniform dijalankan pada hari Rabu mengikut sesi pagi dan petang. Agak payah juga kerana tempoh masa yang agak terhad. Namun begitu kelonggaran diberi untuk menjalankan aktiviti pada hari Sabtu terutama dalam aktiviti yang memerlukan masa yang panjang.

Daripada buku pengurusan itu juga, kawan lihat senarai penolong pemimpin masih nama yan sama dan kawan sangat berterima kasih atas kerjasama dan komitmen yang diberikan oleh rakan-rakan untuk membantu kawan mengurus dan mentadbir pasukan pengakap dalam tahun 2008. Kawan berharap semoga 'TEAMWORK' yang sedia ada ini dapat diteruskan bagi melatih dan MEMIMPIN ahli-ahli pengakap 52husel menjadi warganegara yang berketrampilan yang akan menjadi pemimpin pada masa depan. Salam...Once A Scout, Always A Scout.

No comments: