08 December 2008

Tukar @ Tak ....

Baru-baru ini, selepas tugasan pengawasan SPM tamat, kawan ada berkunjung ke pejabat sekolah kerana ada urusan 'klaim' SPM dan aktiviti selepas PMR tempohari. Kebetulan pada masa itu pengetua ada di pejabat, lagi pun memang kawan perlukan tandatangan pengetua dalam borang tu. Dalam perbualan dengan pengetua tu, ada berbincang tentang aktiviti bimbingan dan kaunseling terutamanya program-program untuk budak-budak 'high risk'. Pn Pengetua minta program untuk budak-budak tu di awalkan. Mmm...okay juga, kawan tak ada masalah tentang perkara tu, ikut saja apa yang pentadbiran sekolah mahukan.

Tapi, tiba-tiba ada satu perkara yang penting keluar daripada mulut pengetua, kata beliau...."sekarang di sekolah dah ada dua orang guru kaunseling cemerlang, saya ada berbincang dengan pegawai PPD, kemungkinan salah seorang akan bertukar ke sekolah lain. Lagi pun sekolah baru tu tidak le jauh sangat...". Pergh....berombak dada kawan dengan berita tu, sebab salah seorang yang terlibat tu adalah diri kawan sendiri. Dalam minda kawan secara spontan terfikir, kalau kawan lah guru yang perlu ditukarkan tu, apa jadi dengan pasukan pengakap (52husel), kawan baru je 'setup' pasukan pengakap tahun ini (2008, sehingga mencapai anugerah pasukan beruniform cemerlang) dan banyak program yang ada dalam minda pemikiran kawan yang akan dilaksanakan untuk tahun hadapan.

Walaupun begitu, kawan sempat juga berkata, "...saya tak kisah kalau perlu bertukar ke sekolah baru dan akur dengan arahan pentadbir sekolah" (Sebenarnya tak mau le tukar...) Kawan katakan lagi kawan 'sayangkan' pasukan pengakap yang kawan jaga tahun ini, jadi kalau kawan bertukar siapa pulak yang 'incharge', sebab kawan tak mahu la pasukan pengakap sekolah jadi malap semula seperti tahun-tahun sebelumnya. Berbalik kepada perbincangan dengan pengetua tadi, ..."Tapi cikgu diperlukan untuk membantu guru disiplin mengawal budak-budak sekolah sesi pagi" kata Pn Pengetua lagi. Fuhh...lega rasanya. 

Berdasarkan kata-kata pengetua tu, bukan lah kawan guru yang akan ditukarkan tu. Dalam hati kawan elok lah, boleh lah kawan meneruskan aktiviti 'kepengakapan' 52husel, dan kawan memang merancang untuk melaksanakan latihan dan aktiviti pengakap yang lebih baik dan tersusun pada tahun 2009. Walaubagaimanapun awal tahun depan tahu lah keputusan yang sebenarnya, bagi kawan di mana pun juga bertugas....."Sekali pengakap terus berpengakap".

No comments: