26 October 2008

Pengurusan Pasukan Menyertai Kempori Hulu Selangor

Petang Isnin (20 Oktober), sepatutnya ada 'friendly game' bolasepak, tapi tak dapat pergi kerana kesibukan menguruskan persiapan pasukan untuk menyertai kempori. Dengan bantuan beberapa orang ahli pengakap, kerja-kerja memeriksa khemah dan peralatan yang akan dibawa dijalankan. Hingga lewat petang baru tugas dapat disiapkan; 10 set khemah yang lengakap dan 4 set dapur gas 'portable', pisau, alas pemotong, senduk,dan bahan-bahan mentah seperti sardin, telur, dan beras telah siap sedia untuk digunakan.
Pagi Selasa (21 Oktober), setelah selesai menyemak kehadiran peserta, setiap kumpulan mula mengambil perlatan yang perlu mereka bawa ( 2 khemah dan 1 dapur) mula bergerak ke bas yang disediakan. Sampai di Rock Eco Resort, mula mendaftar dan mengikuti program perkhemahan seperti yang dirancangkan. Tetapi menjelang petang, disebabkan terlalu seronok menyertai aktiviti perkhemahan, mereka terlupa arahan yang diberikan oleh sifu. Mereka gagal menyediakan minum petang dan memasak makan malam. Menyedari situasi yang berlaku, ketua pasukan diarah mengumpulkan semua ahli kumpulan 52 untuk membincangkan perkara tersebut, dan keputusannya mereka perlu memasak makan malam setelah semua aktiviti pada malam tersebut selesai. (Perkara yang penting dalam situasi ini bukannya aktiviti memasak tersebut tetapi adalah mematuhi arahan yang diberikan oleh pemimpin).
Hari seterusnya (22 Oktober), aktiviti perkhemahan berjalan lancar, sebelah pagi aktiviti kembara dan 'treking' dijalankan, setelah sampai semula di tapak perkhemahan, makan tengah hari dan urus diri. Pada sebelah petang hujan turun dengan lebat, jadual program terpaksa diubah mengikut kesesuaian cuaca. Alhamdulillah menjelang senja hujan semakain reda, dan aktiviti malam kebudayaan dapat dijalankan dengan lancar. Malam menjelang pagi sibuk membantu seketeriat menguruskan sijil-sijil peserta sehingga jam 3.30 pagi.
Hari ketiga (23 Oktober), seawal jam 5.30 pagi bertolak pulang untuk tugasan peperiksaan SPM, dan rasa ralat tidak dapat menyertai majlis penutupan rasmi. Setelah tugasan selesai, bertolak semula ke Rock Eco Resort, dan sampai setelah majlis penutupan tamat. Sempat makan tengah hari, dan selepas itu menguruskan perjalanan pulang pasukan. Alhamdulillah semua berjalan lancar, semua ahli masih sihat, segala peralatan dan khemah ada dan pasukan bertolak pulang ke sekolah dengan selamat. Petang tu, ada 'friendly game' bolasepak lagi, pergi juga lah dengan Tuan DC ke Hulu Bernam. Rasa letih yang amat sangat sebab tak cukup tidur,  keputusannya perlawanan kami telah memenangkan pihak lawan 3 - 2.

No comments: