20 October 2008

Pengurusan Aktiviti Latihan Memasak

Hmm...cerita pengalaman berpengakap, tangguh dulu. Nak kongsi pengalaman menguruskan budak pengakap yang nak pergi kempori. Disebabkan terlibat dengan pengawasan peperiksaan PMR, pengurusan budak-budak pengakap tu agak longgar sedikit sebab waktu dan masa untuk berjumpa dengan mereka terhad.  Petang Rabu (15 oktober) minta 'excuse' daripada ketua pengawas untuk berjumpa dengan pasukan pengakap, pada masa yang sama petang tu ada 'friendly game' bolasepak veteran di Slim River. Alhamdulillah...perjumpaan petang tu berjalan dengan lancar: pengagehan kumpulan dan penyampaian bantuan uniform pengakap dapat dilaksanakan. Petang tu juga dapat pergi 'friendly game' dengan Che Din (DC Hulu Selangor). Keputusan perlawanan, kami telah berjaya memenangkan pihak lawan 1-0, kalau main kira kena tiang dah tentu kami menang. 
Balik cerita tentang pengakap, petang Jumaat (17 oktober)  tu ada 'test' memasak bagi budak-budak yang nak pergi kempori. Selepas solat Jumaat bergegas ke Tesco membeli barangan keperluan (asalnya nak uruskan petang Khamis, tapi petang tu sibuk uruskan tempahan sijil kempori). Dalam perjalanan balik dari Tesco, hujan lebat sepanjang jalan. Pekan Rawang dinaiki air...mmm redah ajelah sebab sudah berjanji dengan budak-budak pengakap tu. Sampai di Bukit Sentosa, dia orang dah telefon, dah ramai tunggu di sekolah.Sampai di sekolah hujan semakin lebat terpaksa ubah 'venue' aktiviti ke kantin, rancangan nak masak nasi dalam buluh 'postpone' dulu. Selepas bagi taklimat, aktiviti memasak pun bermula, macam-macam cara memasak yang dapat dilihat, budak perempuan okay, tapi budak lelaki...ancuss (teringat masa jadi ahli PKK di sekolah rendah dulu).
Selepas setengah jam, alhamdulillah... selesai juga masak nasi, sardin dan telur dadar. Selepas memasak, apa lagi dia orang pun makan hidangan yang telah dimasak tu. Ada juga kumpulan yang mengkatakan lauk terlebih garam/masin, tapi dia orang bedal semacam je...cekik aje lah (macam cerita bujang lapuk tu). Habis makan dan mengemas, aktiviti rumusan dijalankan. Semasa rumusan, apa lagi kena 'lecture' dengan sifu...(takpe untuk kebaikan) dia orang pun faham sebab dah biasa. Pengalaman memasak petang tu dapat dijadikan panduan @ latihan sebagai persiapan kempori. ...selamat berkempori, buat sehabis baik...nanti ada 'chance' naik lencana kemajuan (dengan syarat buku log 'up to date')...sekali pengakap, terus berpengakap.  

No comments: